Så hur ska ni som förening få snurr på er webshop? Här är några enkla tips på hur ni sprider budskapet om er profilkollektion.


1. Stor tydlig "puff" på förstasidan på klubbarnas hemsidor.
Med puff menas en stor knapp, stjärna, ruta eller liknande. I puffen skriver ni stort exempelvis "besök vår nya supporter-shop!". Denna puff ska vara klickbar och länkad till er webshop. Det är viktigt att den syns väldigt tydligt på förstasidan på er hemsida, så att kunder inte behöver leta sig fram sidan. De ska se puffen på en gång när de kommer in på sidan!


2. Sätt upp affischer.
Enkelt och traditionellt. Skriv ut vanliga A3- eller A4-affischer och sätt upp i klubbstugan, på kansliet, i omklädningsrummen, på anslagstavlan m.m. Sätt dem där ni vet att era klubbmedlemmar rör sig. Behöver ni hjälp med att utforma snygga affischer så kan vi hjälpa er med det. 


3. Fotografera alla kläder.
Lägg några extra kronor på att fota av produkterna på en människa. Det kommer att sälja bättre. En skiss av plagget säger ingenting om material, passform eller färg. Vi kan hjälpa er med att fota av produkterna.


4. Promota produkterna och sälj på hemmamatcher.
Tryck upp några storlekar av varje plagg och sälj dem på hemmamatcherna. De som säljer kläder har kollektionen på sig. De får gärna vara 3-4 stycken som står och säljer och alla har gemensam klädsel. det skapar team-känsla. De har också med sig en dator som de visar supportershopen på. Om kläderna som de säljer tar slut så visar de vart man går in för att köpa kläder. Ni kan ha en liten mässmonter uppställd med bakgrundsvägg samt disk.


5. Facebook.
De flesta föreningar har en Facebooksida. Här berättar ni med jämna mellanrum att det finns en ny supportershop där alla ska gå in gå och köpa supporterkläder.


6. Mailutskick
Om ni har många mailadresser och är vana att skicka mailutskick med nyheter om klubben, så gör ni ett utskick där ni berättar om shopen.


7. Klubbtidning

Många föreningar har en egen klubbtidning. Om ni har det så ägnar ni ett par helsidor till att marknadsföra shopen.


8. Berätta under hemmamatcher.
Be er speaker informera hemmapubliken under pauser m.m.


9. Håll sidan levande.
Lägg till en produkt eller byt ut en produkt åtminstone en gång i halvåret, så att man ser att det händer saker på sidan. Stillastående sida förblir stillastående.